سلامت مغز با نگهداری گیاهان در خانه - جیم کویک Jim Kwik

سلامت مغز با نگهداری گیاهان در خانه – جیم کویک Jim Kwik موارد بسیار اندکی در جهان وجود دارد که آرامش و جوان سازی آنها توسط گیاهان تامین نشده باشد. از نظر علمی اثبات شده است که گذراندن زمان در طبیعت هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی سودمند بوده و فواید بی شماری برای مغز دارد.

متأسفانه در زندگی مدرن شهری همه چیز در مورد جنگل بتونی است. این بدان معناست که اگر به طور جدی به دنبال گذراندن زمان زیادی در خارج از خانه یا وقت و منابع برای تعطیلات مکرر باشیم ، بسیاری از ما به شدت دچار مشکل می شویم ، زیرا وقت و هزینه زیادی لازم دارد.

اما این بدان معنا نیست که ما باید از مزایای بیشماری که گیاهان و فضای سبز برای سلامتی مغز ما در نظر گرفته اند را از دست بدهیم.

گیاهان و گلدان های داخل خانه فقط آرامش بخش نیستند بلکه مزایای مستقیم و ملموس بر روی مغز نیز دارند. در اینجا چند دلیل برای سرمایه گذاری بر روی گیاهان خانگی آورده شده است.


گردش خون را در مغز تقویت می کند


گردش خون ضعیف و تأمین ناکافی اکسیژن از اصلی ترین دلایل خستگی مغز است. همیشه احساس خستگی و استرس می کنیم. به نظر می رسد مغز به سادگی از عملکرد بهینه خودداری می کند. مشکلات گردش خون هم علت و هم علامت استرس مزمن و اضطراب است. به طور خاص ، اضطراب و استرس باعث انقباض عروق خونی می شود و می تواند با تأمین اکسیژن ضعیف به مغز مشکلساز شوند.

گیاهان یک راه حل ساده اما مؤثر برای این امر ارائه می دهند. بر خلاف انسان ، آنها دی اکسید کربن تنفس می کنند و اکسیژن را بیرون می دهند . این بدان معنی است که گیاهان در اتاق به طور خودکار گردش اکسیژن طبیعی را افزایش داده و هوا را تصفیه می کنند.

آنها می توانند به مه مغزی کمک کنند ، و گرچه گیاهان نمی توانند مسائل مربوط به استرس شما را برطرف کنند ، مطمئناً می توانند برخی از امدادرسانی ها را ارائه دهند ، و به طور بالقوه مانع از بدتر شدن آنها می شوند.

سلامت مغز با نگهداری گیاهان در خانه – جیم کویک Jim Kwik

توجه و حافظه را تقویت می کند


مطالعات متعدد، ارتباط مستقیمی بین وجود گیاهان با بهبود در توجه و حافظه  را نشان می دهند. افرادی که با چندین گیاه در اتاق ، کار می کردند ، در کنار داشتن یک حافظه بسیار بهتر ، قادر به کار طولانی تر و با دقت بیشتر بودند. نشان داده شده است كه گلدانهای خانگی در یك اتاق تقریباً ۲۰٪ باعث حفظ حافظه و سلامت مغز و بهره وری می شوند.

نوع کارهایی که امروز انجام می دهیم در مقایسه با نیاکان شکارچی ما بسیار پیچیده است و نیروی مغزی زیادی را می طلبد.

ما باید از توجه مستقیم استفاده کنیم که متمرکز ، پر تلاش و با گذشت زمان حفظ شود. مشکل این است که مغز ما قادر به حفظ این سطح از تمرکز برای مدت طولانی نیست. هنگامی که مغز ما تخلیه می شود ، متوجه می شویم که نمی توان حواس پرت های اطراف را فیلتر کرد.

طبیعت و موجودات زنده به روشی متفاوت و بسیار ارگانیک توجه ما را به خود جلب می کنند. اگرچه برگهای نسیم در نسیم ممکن است توجه ما را به خود جلب کند ، نیازی به نیروی اراده ای نیست که به آن بچسبیم.

این تغییر طبیعی در فوکوس باعث می شود تا تمرکز کارگردان ما یک استراحت باشد و داشتن یک گیاه روی میز کار ما به انجام این کار کمک می کند.

نگاه کردن به کار برای نگاه کردن به گیاه ، حتی برای چند لحظه ، می تواند در طولانی مدت تمرکز کارگردانی ما را آماده و دوباره پر کند.

به خستگی چشم از دیدن مانیتور کمک می کند


امروزه بخش اعظم کار ما مبتنی بر مانیتور است و این می تواند به شدت بر مغز ما تأثیر بگذارد. نور آبی صفحه نمایش های رایانه ای و تلفنی برای پاسخ دادن به استرس در مغز و بدن ما شناخته شده است.


با قرار دادن چند گیاه در نزدیکی فضای کار بسیاری از این مشکلات قابل حل است. مطالعات نشان داده اند که نگاه کردن به رنگ سبز به تثبیت هورمونهای استرس کمک می کند و منجر به سلامت مغز و یک مغز آرام می شود.

علاوه بر این ، رنگ سبز قابل مشاهده ترین رنگ در طول روز است. داشتن گیاهان در این نزدیکی توجه ما را به خود جلب می کند ، دید ما را از صفحه های ما دور می کند و باعث می شود لحظه ای از نور مصنوعی دور شویم تا چشم بازیابی شود .

سلامت مغز با نگهداری گیاهان در خانه – جیم کویک Jim Kwik

دانلود سمینار ابرذهن تان را فعال کنید جیم کویک – دوبله به فارسی

باعث افزایش انرژی مثبت می شود


مطالعات متعدد نشان داده اند که گیاهان به ویژه گیاهان گلدار به عنوان یک تقویت کننده طبیعی خوشبختی عمل می کنند.

یافت شده است که گیاهان گلداربرای ترشح اکسی توسین و دوپامین ، انتقال دهنده های عصبی مرتبط با انگیزه ، احساس امنیت ، صلح و عشق ، بسیار عالی عمل می کنند. نزدیک بودن به گل ، حال و هوای ما را بالا می برد و باعث می شود بدون حتی تلاش کردن ، احساس شادمانی کنیم.

وقتی در فضای خانه یا محل کار خود گیاهان گلدار داریم ، به سادگی دیدن شکوفه های روشن می تواند چرخه پاداش را در مغز شما فعال کند.

این نه تنها دوز مثبت لازم را به ما می دهد بلکه باعث می شود یک استقبال خوب و پرحرارت در طول یک روز ایجاد شود.جیم کویک

باغبانی به عنوان درمانی


مراقبت از گیاهان برای افرادی که مبتلا به افسردگی و مشکلات روانی مرتبط با اضطراب هستند بسیار مفید است و همچنین در کاهش علائم استرس مزمن ، فواید مستقیمی دارد.

عمل پرورش از یک چیز زنده همانند یک مراقبه است و باعث می شود تا مشکلات و موضوعاتی که باعث استرس در ما می شود ، از بین بروند .

علاوه بر این ، توانایی نگه داشتن گیاه ، تأثیرات چشمگیری بر عزت نفس دارد و برای افرادی که دارای مسائل مربوط به عدم اعتماد به نفس هستند ، مفید واقع شده است.

نتیجه گیری


گیاهان را در هر فضایی ، چه خانه و چه دفتر کار، می توان نگهداری کرد. آنها رنگ پر جنب و جوش را به محیط اطراف ما تزریق می کنند ، اکسیژن مورد نیاز بدن را تامین می کنند ، همچنین ذهن ما را جوان سازی و فعال می کنند.

فواید درمانی زیادی از تماشای رشد و شکوفا گیاه  ایجاد می شود .

استرس و اضطراب را کاهش می دهد و این باعث افزایش طول عمر می شود

بر اساس تحقیقات جیم کویک (Jim Kwik)